|

Plastové plátky – Je to k něčemu dobré?

Každý kdo hraje na plátkový nástroj to zná moc dobře. Plátky a s nimi spojené problémy, které můžou vést až k frustraci: „Jakto, že mi ten plátek dneska nehraje, včera byl úplně v pohodě?!“, „Koupil jsem si krabičku plátků a hrajou mi jen tři. Bezva :-/“, „Ty plátky nejsou co bývaly.“, „Měl jsem skvělý plátek, ale už přestal hrát. Teď se mi za něj bude hledat těžko náhrada.“, „Místo cvičení jsem hodinu zkoušel plátky.“, „Mám nový plátek a ten vůbec nehraje.“ Podobných komentářů na adresu plátků jsem zažil a slyšel ještě mnohokrát více. Proto se dlouhodobě hledá náhrada za třtinové plátky, ale většina pokusů se příliš neujala. Až do nedávna…

Následující řádky jsou čistě subjektivní hodnocení vlastní zkušenosti a nejsou žádnou placenou propagací, či spoluprací. (Bohužel 😁)

Legere Signature Alto Sax

Podobná slova, jako ta zmíněná výše si říkal i kanadský chemik a klarinetista v jedné osobě Guy Légère a tak se na základě svého vzdělání rozhodl, že s tím musí něco udělat. V roce 1998 založil společnost a začal s vývojem syntetických plátků. Asi jako většina saxofonistů já sám jsem měl k syntetickým plátkům nedůvěru do doby, než jsem měl příležitost plátek vyzkoušet…

První plátek Légère Signature jsem měl na altovou hubici Selmer Concept a postupně jsem na stejné plátky přešel i na druhé altkové hubičce, tenoru a nakonec i na klarinetu. Největší problém je trefit správnou tvrdost. Převodní tabulka byla v mém případně zcela nesměrodatná. Před plastovými plátky jsem hrál na Vandoren Traditional na všech hubičkách tvrdost č. 3. U Légère Signature mám každý plátek jiné číslo a to po čtvrtkách od 2,75 až po 3,5. Je zajímavé, že největší rozdíl, tedy třičtvrtě čísla to dělá právě u altových hubiček. (Selmer Concept – 2,75 a Meyer 6 – 3,5). Z počátku jsem měl také problém určit, že za nekvalitní zvuk může právě nevhodná tvrdost plátku, protože odezva plátku ať už měkkého nebo tvrdého je odlišná od odezvy třtinového plátku.

Situaci vhodného výběru tvrdosti plátku dále komplikuje řada American Cut. Zatímco na Selmer Concept mi nejlépe funguje trojka, na hubici Meyer je to 3,25. A jaký že je jinak rozdíl mezi Signature a American Cut? Jednoduše je to jiné. Není to ani lepší ani horší, ale má to prostě odlišnou barvu. Rozšiřuje se nám tedy další možnost v definici zvuku. Nemůžu ani obecně říct, že jeden plátek má světlejší zvuk a druhý plátek naopak, protože u jedné hubičky je to jinak, než u té druhé a je to přesně opačně, než jak by člověk očekával podle označení tvrdosti.

Jakmile projdeš peripetii s výběrem tvrdosti a plátek ti sedne, pak už jen plátek nasadíš a hraješ a hraješ a hraješ… Jeden plastový plátek vydrží přibližně stejnou dobu jako krabička deseti dřevěných plátků. Plátek nepotřebuješ rozehrávat, nepodléhá vlhkosti, degraduje velmi, velmi pozvolna. Nasadíš a hraješ bez namáčení, nevyschne ti, hraje stejně jako hrál před půl hodinou, hodinou, včera, minulý týden…

Od doby, kdy hraji na plastové plátky jsem si také uvědomil, že delší pauza v hraní neznamená jen zhoršení nátisku, ale i jak moc se třtinový plátek potřebuje znova rozehrát, ne-li rovnou vyměnit za nový. Dostat se tak zpět do kondice se syntetickým plátkem je jednodušší. V případě mých žáků jsem překvapen, jak dobře jim ten nástroj zní a jak konzistentní projev mezi jednotlivými lekcemi mají.

Než se ale začneš shánět po plastovém plátku, přečti si ještě následující řádky:

Pro koho plastový plátek není vhodný?

  • Jsi začátečník nebo hraješ méně než 1-2 roky. Plastový plátek je sice odolnější, než třtinový, ale není nezničitelný. Je rozdíl poškodit si plátek za 80Kč nebo za 800Kč. Jako začátečník si pár plátku prostě zlomíš. V prvním až dvou letech hry na nástroj se nátisk rychle zpevňuje, což znamená postupný přechod na tvrdší plátky a opět je ekonomicky rozumnější přecházet z plátku na plátek za 80Kč, než na plátcích 10x dražších.
  • Máš rád ten rituál s novými plátky a bereš to jako nedílnou součást požitku hry na saxofon. Máš rád zkoušení nových plátků, jejich vybalování, chuť, očekávání jak bude plátek hrát, hledání toho nejlepšího plátku z krabičky, upravování si plátku, postupné několikadenní rozehrávání, atd.
  • Ty 3 – 5 dnů kdy hraje dřevěný plátek lépe než plastový ti prostě za to stojí.
  • Tvá životní filozofie je, že změna patří k životu a každý den jinak hrající plátek k saxofonu.
  • Jako učitel bys nevěděl jak v hodině vyplnit čas jinak než tím, že bude žák zkoušet různé plátky.

Jsem zastáncem toho, že plastů v našich životech používáme přespříliš. Mám rád přírodní materiály a dřevo obzvlášť. Ale komfort, který mi dává plátek Légère je jednoduše neocenitelný. Přál bych každému zažít ten pocit bezstarostnosti, ať už s třtinovým nebo plastovým plátkem.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *